De
to aksjeselskapene Jet-Z og ViTEX forlagstjeneste fusjonerte og ble Fritt
og vilt AS 1. juli 2000.
Fram til da hadde
ViTEX produsert trykksaker og nettsider i en årrekke trykksaker
siden 1985 og nettsider siden 1995.
TRYKKSAK-PRODUKSJON
Nedenfor presenteres
et utvalg forskjellige typer trykksaker der originalarbeidet fram til
trykking, ofte inklusive tekst/redigering og foto, er produsert av ViTEX
forlagstjeneste A/S - både for eksterne oppdragsgivere og for egen
forlagsvirksomhet. Små jpeg-bilder lastes inn nedenfor. Det er mange
av dem, så det tar sin tid. Vil du se trykksakene som større
bilder kan du klikke på dem.
Som initiativtager til dannelse av en brukerforening for 80-tallets entusiastiske
Mac-eiere
var det naturlig å starte et spesialblad om Mac og Apple (ill. nedenfor).
Egenskapene til Mac fantes det ikke maken til på den tid. Bladet ble
et løssalgsblad i Narvesen, ikke bare et foreningsblad. Så
tok de ledende programvarefirmaene fram utgaver også for DOS og Windows.
Det ble fem årganger i alt: Første utgave av MacFORUM kom våren
1988, siste utgave av DataBRUK sommeren 1992.
Helt til høyre første utgave av
Flux som Narvesen-distribuert blad,
produsert av ViTEX
forlagstjeneste A/S etter samme opplegg som for det da henfarne DataBRUK.
Først ti år i dagsavis, deretter mest fagpresse, for innehaveren
av ViTEX forlagstjeneste A/S (som ble etablert midt i 70-årene).
Men det har da blitt aviser lell!
Tidlig i 1983 fikk han ansvaret for å starte opp Computerworld
Norge. Utgaven til høyre er første ordinære utgave,
nokså sikkert den første avis i Norge med fotosats direkte
fra PC-disketten. Etter nærmere tre årganger gikk stafettpinnen
videre.
Avisformatet er imidlertid kjært. Siste produkt var Lørenskog-POSTENs
utgave om 1994 (året som gikk) sommeren 1995.
Små opplag: Sterkt prisfall
Det som ikke går fram av eksemplene her er den nylige endringen i
kostnadsnivået på profesjonelle trykksaker i små opplag.
Flere av publikasjonene, ikke minst forskningsresultatene formidlet i nyhetsbrevene
laget for Nordisk Industrifond i en rekke år, har med sine små
opplag, ofte ikke mer enn 100 til 300, (typisk eksempel til høyre)
ikke vært rent billige i offset. Med de nye digitaltrykk-maskinene
har kostnadsnivået for opplag i denne størrelsesorden blitt
til å leve med også i budsjettmessige nedskjæringstider.
Nyhetsbrev er en spesialtitet blitt
for ViTEX forlagstjeneste A/S - produsert for diverse institusjoner.
Et helt knippe for Nordisk Industrifond, knyttet til forskningsprogrammer
o.l. som rådet har finansiert opp gjennom 80- og 90-tallet. Et av
dem over til høyre.
Til venstre et par andre nyhetsbrev, der også innholdet er laget
her - disse i forbindelse med Per H. Berrefjords oppdrag hhv. som sekretær
for Datapolitisk Råd og redaktør/prosjektleder for InfoNett.
I 1991 tok Mac/DataBRUK-abonnent og psykolog Rune Amundsen kontakt for
å få litt hjep med Mac'en sin - og kanskje også sin
neste bok? Joda, det ble bok. Ikke bare ble det hjelp til å få
hentet fram filene som var blitt borte. Etter vel et års iherdig
manusarbeid og utveksling av disketter mellom Florø og Nesbru,
kom «Livets Magiske Vev» ut til påske i 1993.
Senere produserte ViTEX en nyutgivelsen av «Livets Speil».
Begge omslagene på ViTEX-produksjonene er ved Bragepris-vinner Sissel
Gjersum. Boken «Vitenskaps- og teknologi-indikatorer
»
er laget av ViTEX for Nordisk Industrifond. Foto: Per H. Berrefjord.
Rapporter
og reportasjehefter
Rapporter utgis i mange varianter sett som trykksaker.
Innsidene (materien) kan være kopiert, flat- eller rotasjonstrykt
i en lang rekke pris- og kvalitetsvarianter. Det siste er digitaltrykk
for de mindre opplagene. Omslag og innbinding er det også mulig
å gjøre på mange slags vis. Knapt noe er i årenes
løp uprøvet her på bruket.
Til høyre og nedenfor en rad eksempler, de fleste
også redaksjonelt utformet her. Det gjelder bl.a. rapporten fra
FOIs årskonferanse (omslagets design ved Stayer) og heftet til høyre
med reportasjer fra prosjektene som fikk penger fra Nordisk handlingsplan
på datateknologiområdet (slutten av 80-tallet).
Format
og falsemåter kommer først;
liten eller stor - utbrettbar?
Et fargesmell eller en beskjeden og nøktern form?
Rimelig eller påkostet?
Behovene avgjør. Her noen eksempler fra produksjonen vår.
Sotaseter-brosjyren er tegnet av Vigdis Jacobsen.
Under til venstre (forsiden/innsidene utbrettet) en brosjyre for Norwegian
Certification System (NCS) om ISO-sertifisering av teknologibedrifter;
redaksjonell tekst, layout etc. v/ViTEX.
Under til høyre et oppslag i en jubileumsbrosjyre laget for Norges
Byggstandadiserinmgsråd,
redaksjonell tekst etc. er på samme måte utformet av ViTEX
forlagstjeneste. Fotoet her er tatt av Fargerådets fotograf.
|