Kan redaktører
tenke?
Kapittel 5
7. juli 2001:
Den fjerde statsmakts
forfall. Om noen skulle være i tvil.
I «Den femte statsmakt» står det mye om hva som er
galt med den fjerde. Lite av dette har nådd sistnevntes lesere.
Menneskelig sett begripelig. Men sett i lys av den fjerde statsmakts
institusjonelle status er den manglende belysning av forfallet i egne
spalter nok et tegn på forfall.
Når den journalistiske vinkling ikke faller
i smak, la oss da vende oss til medieforskningen! Det hender at den
beveger seg ut av sine begrepsanalyser og sier noe om den virkelige
verden som er verdt en tittel, i det minste i de journalistiske fagblader.
«De store taperne på en total kommersialisering av mediene
er den seriøse journalistikken», sier medieforskeren Robert
McChesy fra USA, som nylig besøkte Sverige. I svenske
Journalisten serverer han en tett
eledighetsbeskrivelse av tilstanden i amerikansk presse.
Nok en elendighetsbeskrivelse av fjerde statsmakt i USA finner vi i
en ny bok ("The Form of News" Guilford Press). Forfatterne,
som er medievitere på universitetsnivå, har analysert amerikanske
aviser fra kolonitiden til i dag, og konludert:
«
Contemporary ''corporate'' newspapers have abandoned
civic-culture
reporting and have resorted merely to ''indexing'' the world rather
than
mapping it
newspapers should be ''instruments of democracy''
but instead have become ''profane commercial operations''
»
Media Channel / UPI
Ser vi slike tilstander bre seg på våre kanter? Selvsagt!
Sveriges Journalistforbund går høsten
2001 ut i de større medier med en kampanje for å belyse
truslene mot kvaliteten i svensk journalistikk. Det som truer er, ifølge
en notis i norske Dagspressen (de norske aviseieres fagblad); blant
annet trykket fra kommersielle PR-konsulenter, økt eierkonsentrasjon,
den økonomiske styringen og gjenbruken
av nyheter.
SJ skal, fortsatt ifølge Dagspressen; bruke et PR-byrå
for å få fram dette sitt budskap. Aner vi en ironi her
fra de norske aviseiernes eget organ?
Journalistikken som sådan trues både innenfra og utenfra.
Kommersialiseringen har vi snakket om lenge. Vi kjenner den. Mindre
er sagt om det som kommer innenfra, fra fagets egne utøvere og
deres organisasjoner.
Før vi tar for oss redaktørenes forening skal det bli
et oppgjør med journalistenes!
Journalistens
arbeid og produkt
Journalistikk er en kort fortalt historie, som man som undersøkende
journalist og oppegående individ med høy grad av integritet
har gode grunner til å tro fullt og fast på inntil
noe med større overbevisningkraft er kommet for dagen. Vi er
Platons disipler (før nettetets og femte statsmakts tidsalder)
med oppdragsgivere i medier uten hypertekst og fotnoter.
© Per Helge Berrefjord,
juli 2001
NESTE
KAPITTEL FORRIGE kapittel
START