Den
norske Boknatta (DnB)
På Boknatta i Fjærland 23.06.01 holdt Syphilia foredrag -
som i løpet av 30 minutter taletid ga en redegjørelse for
hvordan det står til i den norske bokbransjen. Den munner ut i friske
spådommer og et forslag til folkeaksjon mot bokmonopolet. Her på
Fritt og vilts nettsted kan du vandre inn og ut av Den norske Boknatta
som du vil.
Del 6 Tilbake
Neste Start
Øyenkontakt
mellom forfatter og leser: Tilbake til start?
La oss et øyeblikk hoppe tilbake til begynnelsen av 1800-tallet,
til Søren Kierkegaard; ikke helt tilfeldig, for det var
han som etablerte det sterke forhold mellom seg selv og leseren, som han
titulerte "den enkelte" - og som faktisk er det samme forholdet
som den dialogen man kan se i en del internett-meddelelser i dag
og som kanskje kan bli litteraturens redning. Men det interessante
ved Kierkegaard i denne sammenheng er for det første at han var
sin egen forlegger, noe det i og for seg var vanlig å være
på den tiden; han utga og trykte sine bøker selv. For det
andre, og viktigst: Han visste nøyaktig hvem de fire hundre og
noen og åtti menneskene var som kjøpte bøkene hans.
Det var et ganske høyt opplag. Og det er det også i dag!
Vi har kanskje nesten tusen ganger så mange boktitler i året,
pluss alle de andre ytringsformene, men bortsett fra "Gift med Gro"
og sånne spesialbegivenheter, blir ikke bøkene solgt i mer
enn noen hundre eksemplarer. Så egentlig kunne vi ha greid oss helt
uten markedsføringsavdelingene, ja uten forlagsredaktørene,
forlagssjefene og forlagene overhodet. Sirkelen kunne sluttes, vi kunne
møte bokens startpunkt uten alle de fremmedgjørende og fordyrende
ledd mellom den som skriver og den som leser. Forfatterne og leserne er
de eneste to virkelig uunnværlige leddene i en bokproduksjon - særlig
i dag da man ikke trenger trykkeriene engang; bøkene kan utgis
elektronisk.
Og så er det disse to leddene som blir skvisa mest. Leseren blir
lurt, gang på gang, til å kjøpe Månedens bok,
hvor det viser seg at det ikke står noe særlig. Forfatteren
blir lurt til å gå den brede vei og skrive bøker hvor
det ikke står noe særlig, for det er de som selger best i
bokklubbsystemet.
Brølende
Bokklubb
Bokklubbene eies av Gyldendal og Aschehoug, og tilfører hver av
de to ca. 20 millioner kroner hvert år bare i aksjeutbytte; i tillegg
har de også en del andre, skjulte eierfordeler. Bokklubbene har
tenkt å ta alt som er av det norske bokmarkedet. De har nettopp
også startet en nettbokhandel.
De aller mest oppvakte har nå skjønt at Dyret i denne Åpenbaringen
er Bokklubbsystemet. Den Store Skurken i stykket, selve Mister Big, bakmannen
som kontrollerer alt. Overalt i hjem og postkasser ser man Dyrets tegn,
den store B'en med løv på. På fjernsynet er det Bokklubben
og ingen annen som bestemmer hvilke forfattere som skal intervjues i Bokbadet,
og derfor er det selvfølgelig aldri noen andre enn Bokklubbens
egne som blir intervjuet. Dette er bare ett eksempel på Bokklubbens
innflytelse.
Men den er norsk, sier aktørene i bransjen som er så
redde for utenlandsk eierskap. Ja, Bokklubben er noe særnorsk. Det
fins bokklubber i andre land også, men ingen som dominerer hele
bokmarkedet så totalt og fullstendig som De norske bokklubbene.
Bokklubben bestemmer faktisk forlagspolitikken i norske forlag. De bestemmer
til og med hvordan bøkene skal se ut og hva slags papir de skal
trykkes på. Nå vil de også bestemme over bokhandelleddet
og derigjennom dirigere forlag og utgivelsespolitikk enda mer - til det
ikke er noe igjen.
De har tatt arvesølvet fra hele forlagsverdenen gjennom "klassiker"-seriene
sine: Både skjønnlitterære og faglitterære perler
har Bokklubbene sopt opp med sin monopolistiske atferd; gjennom såkalte
"klassikerserier" har de konfiskert alt som er av verdifull
litteratur som det ikke lenger hefter opphavsrett til, og effektivt tatt
maten ut av munnen på enhver annen norsk utgiver. Den styggeste
manøvren kom for et par-tre år siden da "Bokklubbens
kulturbibliotek" ble lansert som en storsatsning. Satsningen besto
i å ekspropriere titler som utgjorde grunnstammen i andre forlag,
forsyne seg med hele boken, utstyre den med ny logo og utgi den som bokklubbens
egen. Bøkene blir nå markedsført massivt som hyllefyll
i norske hjem. - Slik opptrer Bokklubbene som en moderne supertråler:
Tømmer havet for verdier og river livsgrunnlaget vekk for alle
som var der fra før. - Også dette er bare ett eksempel på
Bokklubbenes berserkergang i norsk litteratur. Det fins flere.
Slik er det ingen andre lands bokklubber som oppfører seg. Det
skyldes sannsynligvis at i de fleste land er det tross alt flere aktører
og mer spredning av makten og pengebingene. I det norske boklandskapet
har det vært så stor redsel for de fæle utlendingene
at man har glemt å verge seg mot den situasjonen vi nå befinner
oss i: Reelt monopol.
Del 6 Tilbake
Neste Start
|