Den
norske Boknatta (DnB)
På Boknatta i Fjærland 23.06.01 holdt Syphilia foredrag -
som i løpet av 30 minutter taletid ga en redegjørelse for
hvordan det står til i den norske bokbransjen. Den munner ut i friske
spådommer og et forslag til folkeaksjon mot bokmonopolet. Her på
Fritt og vilts nettsted kan du vandre inn og ut av Den norske Boknatta
som du vil.
Del 2 Tilbake
Neste Start
Salgsbestrebelsene:
Dessverre ingen smal litteratur her
Men forlagskontorene fylles opp av andre enn språkfolk. Først
og fremst av markedsføringsavdelingen, en meget sterkt bemannet
avdeling. Det er litt vanskelig å si hva de driver med, men selv
kan de alltids redegjøre for både segmentering og profilering.
Tilbake ligger det en bunke brosjyrer i postkassene til folk, med reklame
for det aller mest familievennlige, kvinnevennlige, fjernsynsvennlige,
ukebladpublikumsvennlige lesestoff man kan tenke seg - dessverre ble det
ikke plass til noen smal litteratur her, men jøss, for en spredning
i de tusen hjem, i et såkalt samarbeid mellom de største
bokhandelkjedene og de største forlagene, et samarbeid som i hovedsak
går ut på at "hvis ikke dere gir oss 60% rabatt og full
returrett så gidder ikke vi å bruke vårt dyrebare gulvareal
på dere", og at "hvis dere bare bruker litt gulvareal
på oss så tauer vi fram kjendisene våre og får
dem til å hoppe og danse foran publikum en lørdags formiddag",
og så er samarbeidsavtalen i orden og alle er glade. Bortsett fra
forfatteren, som må hoppe og danse hele lørdagen uten noen
annen belønning enn 17% av inntektene på de to-tre bøkene
de selger.
Salgsbestrebelsene:
9% av kroner 9
Forfatteren er det eneste leddet i hele bokproduksjonen som ikke
tjener noe nevneverdig på boka. Alle andre kan regne med en anstendig
årslønn og faste stillinger. En forfatter som selger passe
godt og som Kulturrådet til og med har kjøpt inn boka til,
kan tjene 80.000 kroner på en bok. Men det har tatt to-tre år
å skrive den boka.
Ikke rart da at mange vender seg til Bokklubben med store forhåpninger.
Men der blir honoraret for det første halvert, og det regnes
dessuten ut fra den prisen det passer Bokklubben til enhver tid å
sette på boka. Som mange vet, er det vanlig å sette ned prisen
til kroner 9 i løpet av kort tid, for å lokke til seg nye
lesere. Da får forfatteren altså 9% av kroner 9, det vil si
80 øre. Etter ytterligere en måned eller to står boka
i kroner null, som pangtilbud til nye medlemmer, uten at opphavsmannen
er blitt spurt, og man kan selv tenke seg hvor mye forfatteren får
av dette salget.
Forlagene:
Prøver å drepe boken, men greier det ikke
Mens forfatteren altså er en bonde som sliter med sin skrinne jord
og hopper når oppkjøperne sier hopp, og går der og
drømmer om mest mulig statlige overføringer, så har
vi de store grossistkjedene og Rimi-Hagen i form av forlagshus og bokhandlerkjeder.
Her er det mye fælt å se. En god del av skurkene i denne historien
finner vi i forlagshusene, men som skurker betraktet er de nokså
betydningsløse. De er bare småskurker som ikke greier å
drepe boken uansett hvor mye de prøver å kvele korrekturen
og tyne forfatteren. De er omtrent som et gjennomsnitts amfetaminvrak
i Orderudsaken: Aktoratet lar dem passere.
Men det fins også helter i forlagsverdenen. Det er de små
og uavhengige forlagene, ofte litt nedlatende kalt "kjøkkenbenkforlag"
av de store forlagene som sitter med et bein i alt som er av kulturelle
maktorganer og ettertrykkelig sørger for at det ikke er noen plass
til de små noe sted. Men det er de små som gir ut de
spennende bøkene i dag. Dette er det få som vet, for de små
får ikke adgang til "Årets bøker", brosjyren
som utgir seg for å presentere nettopp årets bøker,
men i virkeligheten er det bare Forleggerforeningens bøker som
er omtalt der - og de små og uavhengige får naturligvis
heller ikke noe dyrebart gulvareal hos bokhandlerkjedene, det kan de bare
glemme; de kan jo tross alt ikke stille opp med Wenche Foss eller Anne
Holt på lørdager! Men det er de små som jobber
fram mye av den viktige litteraturen som de store ikke interesserer seg
for fordi det ikke er penger i det.
Tidligere forestilte man seg at de små forlagene utgjorde understrømmen
av litt uferdige og ubehjelpelige ting, mens de store nærmest var
de utvokste, ja de ordentlige forlagene. I dag er det nesten omvendt.
De store har glemt at det er mulig å tenke på annet enn penger.
De små kan ikke tenke på penger, for akkurat der er
de store så mye bedre. Derfor må de tenke kvalitet.
Men de er jo så små! Bøkene deres kommer ikke på
TV og knapt i avisene.
Del 2 Tilbake
Neste Start
|