APPLE  

Apples Steve Jobs avduker sitt siste «egg»: Nye iMac. Overraskende og lekker design, men ellers alt Mac-entusiastene hadde etterlyst – og ventet på forholdsvis lenge.
Foto fra overføringen til storskjerm i Oslo 7. januar 2002.


Fritt og vilt
STARTSIDE

FORLAGET
SYPHILIA
FEMTE STATSMAKT
GALLERI

ENGLISH


 
 
  07.01.02
   
TEMASIDER (knipper)

Nettikk
Redaksjonell etikk i nettredaksjoner – derfor «nettikk»

Modellmaktverktøy. Verktøy som gjør det mulig for oss som journalister å åpne og sammenstille kildene på nettet

Bokbransjens kannibaler:
Bokklubbeierne

Amerikaniseringen av norsk presse
«Avis etter pølsebodprinsippet» og Aftenposten - en gratisavis

«DubyaWatch»
USAs nye president og journalistikken i de amerikanske mediene

HELSE & MILJØ
Norges beste nettsted på
medisinsk info m.m.

NRKs krampetrekninger
før NRK-lisensens fall

Monsteret Microsoft:
lurer penger fra en hel verden og får utdankede nasjoner og teleselskaper til å gi labb

E-bok
Mange slags rare kjøredoninger fantes det også i bilens barndom

Mac er bedre
...enn Windows. Få syn for saken

BØRS og katedral
Journalisters tynnslitte troverdighet

Web-TV – starten på global stalinisme
Hvordan et programvaremonopol plutselig kan bli et mediemonopol

 

Nok et «egg» fra Steve Jobs

Nye iMac var akkurat så innovativ og velutstyrt som man kunne vente, sett fra et ståsted i mengden av velinformerte Macintoshentusisaster verden rundt – som så åpningstalen på MacWorld Expo i morgentimene lokal tid i San Francisco - enten der og da, eller via nettet eller via satellitt. Her kommer G4-iMac: SuperPC'en med flatskjerm vi har ventet på. Tre modeller – den den dyreste (til litt over kr.20.000 m/moms) har «Superdrive», det vil si at den kan brenne både CD'er og DVD-plater.

Mindre kraftig kunne det ikke gjøres etter fiaskoen med Cube, som slett ikke var særlig mindre imponerende - da den kom. Med flatskjerm og boks hver for seg ble kuben fremfor alt dyr, ikke nødvendigvis et prinsippielt dårlig produkt. En vifteløs (=lydløs) «eske» du kan sette hvor som helst og kun en lekker flatskjerm i synsfeltet er fortsatt vel så smart på bordet. (Men vel neppe så original som nye iMac!) SÅ høythengende designpriser som kuben fikk kommer neppe det halve egget til å få.

Kuben brøt dog med konseptet fra 1984: Skjerm og datamaskin i samme enhet. Dette gjorde ikke iMac, og vel heller ikke den nye – selv om slagordet «all in one» nå er trukket svært langt.

Og likevel – til tross for det nye «egget» fra Steve Jobs & Co – det var med sin innfølte og entusiastiske lansering av billedbehandlingsprogrammet iPhoto at Apple-gründeren viste både sin og Apples dypere sjel – og styrke. Her trekkes de teknologiske muligheter ut i sine opplagte konsekvenser, om man bare kan og vil.

Ikke bare gjelder det måten å nærme seg det fotografiske materialet på skjermen. Enda mer interessant var det å se hvordan Jobs sydde iPhoto inn i en vid sammenheng, der selv trykkerier og bokbindere fikk et nytt marked – der og da. Og det uten å bruke ordet internett eller si «the web» en eneste gang i løpet av de to timene han holdt på.

Apple sender hele den øvrige databransje, hardware og software, i skammekroken. Denne gangen mer ettertrykkelig enn på veldig, veldig lenge.

Mer om Apple før dette.

phb 7. januar 2001

Til sidetopp
FORLAGET FRITT OG VILT, Rundenveien 50, 2760 Brandbu, Telefon +47 61 32 75 20