11. juli 2001:
Canal Digital
Telenor trumfer Kulturdepartementet
Hvorfor punger Telenor ut 2,4 milliarder kroner for full
kontroll i parabolselskapet?
Til tross for at de hadde mer enn 400 pressefolk som tilhørere,
panelet over som snakket over seg om vår digitale fremtid,
gikk det (medie)hus forbi: At Canal Digital er Telenors trumf i forhandlingene
med (raske Roger i) Kulturdepartementet.
Statssekretæren lovet Valebrokk og Førde milliardstøtte
da han på Media 2000 i Bergen 7. juni stilte i panel sammen med
digitalkammeratene og bredbåndsjefen i Telenor Stig Eide Sivertsen
(+ en svenske).
Det er bare å sette igang! sa statssekretæren. Her
skulle det ikke stå på pengene! Staten vil betale, samme
hva dette måtte koste. Raske Roger (han skrøt selv av sitt
klengenavn) gjorde det klart at han vil være en redningsmann for
vår norske TV-virkelighet, signer NRK og TV2, som sammen skulle
få all nødvendig statlig støtte til digitalt bakkenett.
Stig Eide Sivertsen var klar med tallene. Både når det
gjaldt prisen for et ferdig bakkenett, og at dette knapt var bryet verdt
dersom antallet paraboler rettet opp mot Canal Digitals tilbud via satellitter
ble særlig mye større enn det er nå.
SÅ: Punger ikke Roger Ingebrigtsen ut (til Telenor) for digitalkameratenes
bakkesendte digitalTV-monopol, OG bestikker Telenor for å gjøre
Canal Digital ufarlig for NRK/TV2, blir det Telenor alene som
får det digitale (parabol)monopol.
Det skulle ikke være noen grun til å tvile på hva
som er Telenors hensikt med Canal Digital: To innersvinger og vekk med
dem. Det gjelder såvel Kulturdepartementet som digitalkameratene.
Kampen står om eierskap og makt i det heldigitale mediesamfunn.
Valebrokk og den andre analoge TV-gullfisken Førde (som etter
sjefsskiftet fortsetter på heltid som NRKs digitale ankermann)
kan bare se dem komme, pirajaene fra Telenor som Valebrokk selv
uttrykte det, om Telenor skulle komme inn som eier også på
programleverandørsiden.
11. juli 2001:
Tusenfryd
i NRK kun et lite BOKBAD
Kringkastingsrådets formann Ivan Kristoffersen oppfordrer
NRK-ledelsen til å legge seg flat etter at statskanalen 7. juli
sendte 50 minutter Tusenfryd-reklame i «Fakta på Lørdag».
Kristoffersen selv bør legge seg i Bokbad.
En halv million i bot, truer Statens medieforvaltning etter fadesen.
Fra institusjonens side sett var det bare en glipp at noen linjer
i rulleteksten var «glemt». Der skulle det ha stått
at «dette programmet har Tusenfryd selv finansiert». Forøvrig,
sier NRKs kringkaster Hans-Tore Bjerkas, dette programmet var
innenfor vanlig praksis.
Javisst! Men hvorfor har ikke dette kommet opp før? Har ikke
Ivan Kristoffersen vært innom «Bokbadet»?
«... NRK skjærer ned den redaksjonelle bemanning, misbruker
frilansere og skummer fløte på «uavhengige produksjonsselskaper»
i den kommersielle gråsone, samtidig som de selv forlengst har
prostituert seg redaksjonelt for store penger, til stor skade
for Norge som kulturnasjon.
Jeg tenker på boknatten som har senket seg over dette landet
ved hjelp av TV-overførte bokbad og Bragepris-utdelinger. Dette
er programmer som er betalt av Den store norske bokklubben og produsert
av NRK.
Hvis noen ikke skulle ha lagt merke til det, så er det KUN forfattere
som figurerer med «månedens bok» i denne bokklubben
som blir badet. Og av Bragepris-udelingen, der Forleggerforeningen betaler
hele gildet, sikkert med et pent overskudd for NRK, lyser det medlemskvotering
lang vei. ...»
Fra undertegnes foredrag 6. juni på
Media 2000 om journalistikkens skjebne i nettalderen.
ALLE i det kommersielle kulturliv vet hva NRK-reklamen er verdt, og
hvordan de skal få den.
© Per Helge Berrefjord,
juli 2001