Fritt og vilt
STARTSIDE

FORLAGET
SYPHILIA
FEMTE STATSMAKT
GALLERI

ENGLISH


 
  Oppdatert 11.07.2001
   
TEMASIDER (knipper)

Nettikk
Redaksjonell etikk i nettredaksjoner – derfor «nettikk»

Modellmaktverktøy. Verktøy som gjør det mulig for oss som journalister å åpne og sammenstille kildene på nettet

Bokbransjens kannibaler:
Bokklubbeierne

Amerikaniseringen av norsk presse
«Avis etter pølsebodprinsippet» og Aftenposten - en gratisavis

«DubyaWatch»
USAs nye president og journalistikken i de amerikanske mediene

HELSE & MILJØ
Norges beste nettsted på
medisinsk info m.m.

NRKs krampetrekninger
før NRK-lisensens fall

Monsteret Microsoft:
lurer penger fra en hel verden og får utdankede nasjoner og teleselskaper til å gi labb

E-bok
Mange slags rare kjøredoninger fantes det også i bilens barndom

Mac er bedre
...enn Windows. Få syn for saken

BØRS og katedral
Journalisters tynnslitte troverdighet

Web-TV – starten på global stalinisme
Hvordan et programvaremonopol plutselig kan bli et mediemonopol

 

11. juli 2001:
Canal Digital – Telenor trumfer Kulturdepartementet
Hvorfor punger Telenor ut 2,4 milliarder kroner for full kontroll i parabolselskapet?

Til tross for at de hadde mer enn 400 pressefolk som tilhørere, panelet over – som snakket over seg om vår digitale fremtid, gikk det (medie)hus forbi: At Canal Digital er Telenors trumf i forhandlingene med (raske Roger i) Kulturdepartementet.

Statssekretæren lovet Valebrokk og Førde milliardstøtte da han på Media 2000 i Bergen 7. juni stilte i panel sammen med digitalkammeratene og bredbåndsjefen i Telenor Stig Eide Sivertsen (+ en svenske).

– Det er bare å sette igang! sa statssekretæren. Her skulle det ikke stå på pengene! Staten vil betale, samme hva dette måtte koste. Raske Roger (han skrøt selv av sitt klengenavn) gjorde det klart at han vil være en redningsmann for vår norske TV-virkelighet, signer NRK og TV2, som sammen skulle få all nødvendig statlig støtte til digitalt bakkenett.

Stig Eide Sivertsen var klar med tallene. Både når det gjaldt prisen for et ferdig bakkenett, og at dette knapt var bryet verdt dersom antallet paraboler rettet opp mot Canal Digitals tilbud via satellitter ble særlig mye større enn det er nå.

SÅ: Punger ikke Roger Ingebrigtsen ut (til Telenor) for digitalkameratenes bakkesendte digitalTV-monopol, OG bestikker Telenor for å gjøre Canal Digital ufarlig for NRK/TV2, blir det Telenor alene som får det digitale (parabol)monopol.

Det skulle ikke være noen grun til å tvile på hva som er Telenors hensikt med Canal Digital: To innersvinger og vekk med dem. Det gjelder såvel Kulturdepartementet som digitalkameratene. Kampen står om eierskap og makt i det heldigitale mediesamfunn.

Valebrokk og den andre analoge TV-gullfisken Førde (som etter sjefsskiftet fortsetter på heltid som NRKs digitale ankermann) kan bare se dem komme, pirajaene fra Telenor – som Valebrokk selv uttrykte det, om Telenor skulle komme inn som eier også på programleverandørsiden.

11. juli 2001:
Tusenfryd i NRK – kun et lite BOKBAD
Kringkastingsrådets formann Ivan Kristoffersen oppfordrer NRK-ledelsen til å legge seg flat etter at statskanalen 7. juli sendte 50 minutter Tusenfryd-reklame i «Fakta på Lørdag». Kristoffersen selv bør legge seg i Bokbad.

En halv million i bot, truer Statens medieforvaltning etter fadesen. Fra institusjonens side sett var det bare en glipp – at noen linjer i rulleteksten var «glemt». Der skulle det ha stått at «dette programmet har Tusenfryd selv finansiert». Forøvrig, sier NRKs kringkaster Hans-Tore Bjerkas, – dette programmet var innenfor vanlig praksis.

Javisst! Men hvorfor har ikke dette kommet opp før? Har ikke Ivan Kristoffersen vært innom «Bokbadet»?

«... NRK skjærer ned den redaksjonelle bemanning, misbruker frilansere og skummer fløte på «uavhengige produksjonsselskaper» i den kommersielle gråsone, samtidig som de selv forlengst har prostituert seg redaksjonelt – for store penger, til stor skade for Norge som kulturnasjon.

Jeg tenker på boknatten som har senket seg over dette landet ved hjelp av TV-overførte bokbad og Bragepris-utdelinger. Dette er programmer som er betalt av Den store norske bokklubben og produsert av NRK.

Hvis noen ikke skulle ha lagt merke til det, så er det KUN forfattere som figurerer med «månedens bok» i denne bokklubben som blir badet. Og av Bragepris-udelingen, der Forleggerforeningen betaler hele gildet, sikkert med et pent overskudd for NRK, lyser det medlemskvotering lang vei. ...»

Fra undertegnes foredrag 6. juni på Media 2000 – om journalistikkens skjebne i nettalderen.

ALLE i det kommersielle kulturliv vet hva NRK-reklamen er verdt, og hvordan de skal få den.

© Per Helge Berrefjord, juli 2001

Til sidetopp
FORLAGET FRITT OG VILT, Grønsundåsen 55, 1394 Nesbru, Telefon +47 66 85 90 40